През 1974 г. ръководството на АЗЛК взема решение за разработката заместник на архаичния Москвич-412. Конструкторите на завода запретват ръкави и предлагат няколко прототипа. За най-перспективен сред тях е сметнат С1 Меридиан-1700 TS.
Днес този експериментален модел се съхранява в музей за ретровозила в руската столица, но остава практически непознат за автомобилистите в бившия соцлагер. Дизайнер на возилото е Игор Зайцев, който проектира още няколко прототипа от серията С. Всички те са оборудвани с форсирани двигатели от 412 и опитна трансмисия КП-9 с пет предавки.
В средата на 70-те Меридиан-1700 TS се смята за революция в съветското автомобилостроене. Предните колела са окачени на МакФерсони, а независимият заден мост е изкопиран от BMW 5er. По онова време в СССР не се произвеждат правоъгълни фарове и в АЗЛК решават временно да използват наготово светлини от Opel Ascona.
В складовете на завода са открити показателни уреди от Jaeger, които веднага влизат в работа на Зайцев. Изискването за двуобемна каросерия е спазено, но капакът на багажника не се отваря заедно със стъклото. Руснаците се опасяват, че в противен случай през зимата в товарния отсек ще попада сняг.
Меридиан-1700 TS е дълъг 4 350, широк 1 670 и висок 1 360 мм при междуосие 2 540 мм. Задвижващи са задните колела. 1 702-кубиковият двигател развива 63 кВт (85 к.с.) и позволява достигането на скорост от 150 км/ч.
Характерна особеност на всечки прототипи от серията С е издутината на преден капак. Решението е продикутвано от желанието да се запази ниската линия на предницата въпреки високия двигател УЗАМ.
Раководството на АЗЛК одобрява проекта и третият експериментален модел С-3 се смята за предсериен. Той вече представлява истински хечбек с пета врата. Има и трети ред странични стъкла, които правят дизайна малко по-конвенционален.
В самото навечерие на подготовката за серийно производство обаче "отгоре" нареждат незабавното прекратяване на проекта и пристъпване към разработката на автомобил с предно предаване по образец на френско-американската Simca-1308, "Кола на 1976-а". Нейната руска версия става последният модел в историята на Москвич - 2141.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 дедо стефчо
12:36 15.05.2012
2 Plimp
Коментиран от #3, #77
12:52 15.05.2012
3 187
До коментар #2 от "Plimp":
2 въпроса на първо четене - на москвич 412 фаровете не са ли квадратни (айде, относително квадратни)? с тоя скоростен лост, как се сменят скоростите (трябва да се наведеш напред и надолу?)?Коментиран от #78
13:15 15.05.2012
4 кик
Коментиран от #11, #83
13:32 15.05.2012
5 123
13:35 15.05.2012
6 ИВАНЧО
Коментиран от #82
13:40 15.05.2012
7 123
скоростния лост е така, защото скоростната кутия на този модел е вертикално разположена, секретна военна разработка.
13:40 15.05.2012
8 тх
13:41 15.05.2012
9 няма няма
13:41 15.05.2012
10 fasfa
13:57 15.05.2012
11 VR4 TT
До коментар #4 от "кик":
@4 Дай примери за 1.7 мотори от 1974-та с повече коне.14:20 15.05.2012
12 руснака
14:23 15.05.2012
13 Don Peyote
14:27 15.05.2012
14 Ogi
14:29 15.05.2012
15 ahaha
14:54 15.05.2012
16 Ненчо
Коментиран от #23
15:52 15.05.2012
17 Ts@r
16:46 15.05.2012
18 асд
16:48 15.05.2012
19 medun
16:52 15.05.2012
20 жужо
16:59 15.05.2012
21 Стоян Желязков
http://vbox7.com/play:26a8896894 едва ли го помнят много!
17:08 15.05.2012
22 Стоян Желязков
17:08 15.05.2012
23 Пирамид Хлътков
До коментар #16 от "Ненчо ":
@16 Явно си "голям" майстор и "добър" шофер щом на 5Ккм си разбивал предницата.17:26 15.05.2012
24 кик
17:43 15.05.2012
25 Жоро -Форда
17:48 15.05.2012
26 баба ягя
МОСКОВСКАТА ФАБРИКА НЕ СЕ КАЗВА АЗЛК
Коментиран от #80
18:37 15.05.2012
27 глупчо
18:46 15.05.2012
28 лада гецово
едно ще ви кажа.вие си мислите че които кара москвич е глупав но не е така.вие сте глупавите защото карате западни коли на същите години като москвича и поддружката им е два пъти по скъпа.
18:53 15.05.2012
29 гост
19:19 15.05.2012
30 Личо
19:47 15.05.2012
31 ДИМИТЪР ДИМИТРОВ
20:03 15.05.2012
32 187
20:56 15.05.2012
33 Живко Стоянов
Коментиран от #45
20:57 15.05.2012
34 187
20:58 15.05.2012
35 187
21:02 15.05.2012
36 за дебелоглави българи
21:12 15.05.2012
37 Име:
двигатели:
T — 1.4 L (1,407 cc) I4, 8-valve OHV, carb, 86 PS (63 kW)[4]
T-D — 1.4 L (1,407 cc) I4, 8-valve OHV, carb, 90 PS (66 kW)[4]
T-B — 1.4 L (1,407 cc) I4, 8-valve OHV, twin carb, 95 PS (70 kW)[4]
2T-B — 1.6 L (1,588 cc) I4, 8-valve OHV, twin carb, 105 PS (77 kW)[5]
2T-G — 1.6 L (1,588 cc) I4, 8-valve DOHC, twin carb, 115 PS (85 kW
21:22 15.05.2012
38 Име:
21:29 15.05.2012
39 гост666
22:01 15.05.2012
40 НИКОЛАЙ НИНОВ
22:18 15.05.2012
41 bosshoss
22:27 15.05.2012
42 петър Антонов
23:42 15.05.2012
43 либето
Коментиран от #55
00:02 16.05.2012
44 Пол Мартин
00:19 16.05.2012
45 Бушман
До коментар #33 от "Живко Стоянов":
@33 Веднъж си си купил трабант.Това е лошо но може би не си имал друг избор.Но не мога да разбера след като си се отървал от него защо си си купил и втори път трабант.Е тука вече започва да ми пада пелена пред очите и започвам да немея и тъпея.Явно в теб има нещо мазохистично.Как е възможно някой да харесва трабант? Че и клубове вече има на изпаднали в умиление по марката . Уважаеми съфорумци търся да закупя атомна бомба на лизинг ,че да им я тресна на тези хора в главите та дано най сетне се пробудят и изтрезнеят и разберат,че живота е много много кратък и човек е длъжен да опита да получи възможно най доброто от него а не да се гаври с собственото си достойнство и просперитета на семейството си.Дано никога повече не се налага да караме "КОЛИ' като социалистическите!07:28 16.05.2012
46 тате имаше москвич
На магистрала, градско или като комфорт Москвича е пълна трагедия, да не говорим за икономия на гориво.
Така да се каже, Москвича е по близо до тракторите отколкото до леките автомобили.
08:02 16.05.2012
47 haha
09:09 16.05.2012
48 Стан Вишъс
09:39 16.05.2012
49 baikar
11:01 16.05.2012
50 максим максимов
11:04 16.05.2012
51 аа
11:06 16.05.2012
52 Само ЦСКА
Ресьор! Ресьори! Ресор е прилагателно и означава подчинено на нещо.
11:23 16.05.2012
53 руснака
11:27 16.05.2012
54 Opasen
А за тея които плюят,да погледнат първо ние какво сме направили! Че сме правили - правили,но все по лиценз на някоя чужда марка,но в последно време и това не правехме за съжаление!
11:46 16.05.2012
55 Име:
До коментар #43 от "либето ":
@43 70те години в България са се правели страшно много неща. Това че главата не ти го побира си е твой проблем. Не защитавам режима , напротив мразя го, но след това ужасно много заводи спират дейност. 70те години са доста прилични времена за България. Забравяш ли, че сме сглобявали рено Алпин и фиат 850?До Бушман
Какво толкова се впечатляваш? Трабанта е не по-лоша кола от москвича, даже според мен е доста по-добра и като цена и като технология и като философия дори. Вартбурга е класи по-скапан от трабанта. Ако не си имал чисто нов трабант не пиши глупости за него и хората, които караха трабанти.
12:07 16.05.2012
56 азлк-балък
Убедете се сами в това униклано грозно творение:
http://www.azlk.ru/duet1.html
12:12 16.05.2012
57 се-се-се-ре
Руский человек, моят отец 15 години чакал да вземе Москвич, тотален крап за 6,400 лв. доста голяма сума за времето си !!!!
Хората критикуват, като потребители ,а не като техници, ако не беше скапания соц, тия железни боклуци щяхте само вие да си ги карате, щото сте свикнали на ш.товете толкова че вече не ви впечатлява нищо ...., особено след 10 тата водка. :)))))
Коментиран от #79
12:16 16.05.2012
58 руснака
12:27 16.05.2012
59 Бушман
12:38 16.05.2012
60 Киро Киров
12:39 16.05.2012
61 Тодор
15:47 16.05.2012
62 JetPilot
15:50 16.05.2012
63 гост66
Коментиран от #65
16:54 16.05.2012
64 глупчо
17:23 16.05.2012
65 Никой
До коментар #63 от "гост66":
@63 Ми ти също чети внимателно.Сааб е 1878 но работата по проекта е започнала още през 1972г просто хората са искали да изпипат нещата както трябва а руснаците са докопали чертежите врътнали са по една бутика водка за кураж и са го изтракали за една вечер този богатир.Както стана и със совалката буран а също исъс свръхзвуковия самолет ТУ 144..и НА ТРИТЕ СЪДБАТА Е ЕДНАКВА .Нито една от тези руски машини не видя бял сват. ЗАщО ЛИ?Коментиран от #71, #85
18:18 16.05.2012
66 Брежнев
18:26 16.05.2012
67 Кид Шелийн
18:48 16.05.2012
68 гост66
Коментиран от #69
18:52 16.05.2012
69 Никой
До коментар #68 от "гост66":
@68 Ми то ако не си чул за такива като теб се вижда та трябва да си сляп.19:29 16.05.2012
70 космич
16:21 18.05.2012
71 Москве
До коментар #65 от "Никой":
Измислили москвето за една вечер, след почерпка! Ами ако бяха умували 2-3 дена, щеше да има два автомобила в света - Москвич и и всички останали !!! Москвича 412 е произведен през 1967г и според мен не е била никак зле за времето си. На който не му харесва да си кара колелетата, не по-добре да оди пеш!22:09 08.10.2012
72 Ангел Петров
18:42 20.01.2013
73 Москвич 2140
18:42 04.02.2013
74 Мето
18:54 24.02.2013
75 Japan cars fan
Коментиран от #84
02:09 07.09.2015
76 Гошо
10:23 23.02.2018
77 Малоумник
До коментар #2 от "Plimp":
Браво инжинере.12:17 25.02.2018
78 Гого ц
До коментар #3 от "187":
Първите 412 са с кръгли фарове.Не смесвайте тогавашното време със сегашното.За времето си е бил супер автомобил. За това време да не мислите ,чедругите марки са имали някакви койзнае какви модели. Проблема е че не бяха качествено направени отделните части. Зависеше на какво ще попаднеш и разбира се важно е развитието на модела и марката,за което не бе направено нищо.13:11 25.02.2018
79 Пешо
До коментар #57 от "се-се-се-ре":
Не си в час! За "Лада" се чакаше, но за "Мосвич" почти веднага ставаше. Че и на безлихвен лизинг бяха по едно време. А и повечето са сглобени в Ловеч. Имал съм 3—4 и ми вършеха добра работа.13:22 10.07.2018
80 Завода
До коментар #26 от "баба ягя":
в Ловеч е бил "Балкан", произвеждал също самолети, мотоциклети, мотопеди, велосипеди и още и още.13:30 10.07.2018
81 Този коментар е премахнат от модератор.
82 Просто човек
До коментар #6 от "ИВАНЧО":
Руснаците винаги са правили БОКЛУЦИ. И сега каквото и да направят ще си бъде СМОТАН КОМУНИСТИЧЕСКИ БОКЛУК!!!!!!!!!19:34 09.08.2018
83 Richi23
До коментар #4 от "кик":
Ама си обиконвент момче!Когато произвеждаха 12-ка,имаше модел с 1500cm3 двигател,а имаше и такъв с 1360cm3,който се водеше ДЕфорсиран.А под форсиран са имали в предвид,че кубатурата е повишена до 1700cm.Мощността от 85к.с. си е било нещо,на фона на 75-те конски сили на ЛАДА1600,или ВАЗ2106 и ВАЗ 21074,да бъдем точни.А между другото знаеш ли,че 1982 година на пазара излиза модела ВАЗ 21079,който от 1306cm3 вади 140 конски сили,а за ускорение до 100км/ч са му били нужни само 9 секунди!!!Тази лада разбива голф I,който се е произвеждал тогава,а дори и всички модели на GOLF GTI II,с изключение само на модела с механичния G-компресор и неговите 160к.с.20:20 25.10.2019
84 Richi23
До коментар #75 от "Japan cars fan":
Провери ако обичаш,до кога американците правят своите коли с ресорно задно окачване?!С изключение на Corvette от модела C2 нагоре,са правили всичко на ресори,включително идвуместните muscle car-и,които са били за всичко друго, но не и за товарене!
20:31 25.10.2019
85 Richi23
До коментар #65 от "Никой":
Явно литературата,която си чел,си чел на вентилатор,а си гледал само да хабиш електроенергия!За повечето неща вина са имали висшите партийни ръководители на КПСС.Може би не знаеш, но 1982 година,шефовете на АЗЛК, са били на посещение във ФРГ и тогава шефовен на Порше са им предложили на тяхната поточна линия да произвеждат модела 924 (това е най-скапаното порше,с мотор от АУДИ-120коня).Шефа на завода отговаря,че няма таква пълномощия,че да даде съгласието си,но ще предаде за предложението на висшестоящите му лидери.Министърът тогава като чул,че искат в техните заводи да се строи автомобил вдигащ над 200км/ч,откачил!!!Казал,че ще предаде за предложението "нагоре",но забранил на шефа на завода да споменава за предложението пред когото и да било,особено пред студентите,пред които той бил и лектор!Луда СЪВЕТСКА им работа!!!Моделът MERIDIAN 1700TS,първоначално е бил одобрен,но в последния момент, висшето партийно ръководство по някаква неизвестна причина заповядва модела да бъде спрян,а за в бъдеще да се прави 21412-така наречения НОВ МОСКВИЧ. За времето си дванадесетата си е бил кола (говорим за края на 60-те и началото на 70-те),но проблема е,че не е направена нито една иновация,въпреки че е имало много такива.Лошото също така е,че прогресивно се е занижавало качеството на сглобяване,както и на материалите използвани в него.Колкото до ТУ-144,по нещастно стечение на обстоятелствата, на изложението 1973г. във Франция, самолета се разбива,а поръчките печели Конк22:17 25.10.2019